Posiadasz stronę, ale nie masz pojęcia czy Twoi klienci znajdują cię poprzez wyszukiwarkę Google ? Istnieje wiele narzędzi płatnych takich jak Ahrefs, Majestic czy Senuto, które dostarczają mnóstwo informacji o danej domenie oraz o stronach konkurencji, jednak jednym z najlepszych, na pewno najdokładniejszych i do tego bezpłatnych jest narzędzie udostępnione przez Google – Google Search Console (W dalszej części artykułu często będę stosował skrót GSC). Zanim jednak przejdziemy do GSC sprawdźmy, czy nasza strona jest w ogóle widoczna w Google
Sprawdzenie widoczności – prolog do pozycjonowania strony internetowej
Najprawdopodobniej jest to pierwsza czynność jaką wykonują wszyscy ‚seowcy’ przystępując do pozycjonowania strony internetowej. Aby sprawdzić, czy nasza domena jest widoczna w Google wpisujemy w polu wyszukiwarki nazwę naszej domeny wraz z operatorem ‘site’ np.
site:twojastrona.pl
Brak jakichkolwiek wyników wyszukiwania oznacza, że nasza domena jest w ogóle nie zaindeksowana przez Google (potocznie mówiąc wyszukiwarka Google nie zna Twojej domeny) i do tej pory nikt nie miał możliwości znaleźć Twojej strony poprzez organiczne (darmowe) wyniki wyszukiwania. W takiej sytuacji jak najszybciej musisz dodać swoją domenę do usługi GSC, to najszybszy sposób na zaindeksowanie strony.
Jeśli natomiast w wynikach pojawi się Twoja strona to dobry znak – jesteś widoczny dla robotów Google. Ciągle jednak nie wiemy w jakim stopniu jesteś widoczny, tzn. na jakie frazy pojawia się Twoja strona i przede wszystkim na jakich pozycjach. Tutaj do gry wkracza GSC.
Instalacja Google Search Console (GSC)
Google Search Console to podstawowe narzędzie, które pokazuje wiele danych o naszej stronie. Aby dodać swoją domenę do GSC musisz posiadać konto Google (Gmail) oraz zainstalować usługę. Dokładny opis instalacji GSC znajdziesz w poradniku Google Dodawanie usługi witryny. Z wymienionych tam sposobów najlepszym jest dodanie rekordu TXT w strefie DNS, ponieważ w ten sposób dodajemy do usługi całą domenę. Musisz wiedzieć, że dla Google www.twojastrona.pl to nie to samo co https://twojastrona.pl czy http://www.twojastrona.pl. Po poprawnej weryfikacji od tego momentu GSC zaczyna zbierać dane o Twoje stronie a Ty będziesz mógł sprawdzać m.in. ruch związany z wyszukiwaniem, zapytania na jakie wyświetla się Twoja strona, pozycje na których wyświetla się strona czy ilość wejść na poszczególne podstrony.
Jakie dane znajdziemy w GSC ?
W GSC znajdziesz całą masę informacji o stronie, niebezpiecznych sygnałach dotyczących strony, karach ręcznych od Google (najgorsze co może się przytrafić), błędach na stronie i wiele innych. Ale to temat na kilkanaście innych artykułów. W tym skupiamy się na widoczności strony i pozycjach na których wyświetla się nasza strona.
Logujemy się do naszego GSC, z menu głównego wybieramy ‘skuteczność’ i pojawia nam się piękny wykres z danymi z wybranego okresu. Mamy możliwość różnych konfiguracji zakresu dat, z jakiego chcemy uzyskać dane. Maksymalny zakres to 16 miesięcy. Jak szybko się zorientujesz, narzędzie dostarcza nam praktycznie 100% wiedzy o tym na jakie frazy i na jakich pozycjach wyświetlała się strona do tej pory. Przyjrzyjmy się bliżej tym wynikom. Z listy zapytań (pod wykresem) wybierz jedno zapytanie (jedną frazę) ustaw maksymalny zakres dat i przeanaliz wykres oraz uzyskane informacje.
- Łączna liczba kliknięć
Jest to liczba wejść na naszą stronę z organicznych wyników wyszukiwania na daną frazę . Należy zwrócić uwagę, że GSC zlicza wyłącznie kliknięcia z wyników organicznych, tzn. że jeśli korzystasz z reklam Adwords z ustawioną dokładnie taką samą frazą, jaką w tym momencie analizujesz to GSC nie dodaje tego do swojej analizy. Do takich analiz stworzone jest inne, także bezpłatne narzędzie udostępnione przez Google mianowicie Google Analytics – kombajn informacji o stronach. - Łączna liczba wyświetleń
Jest to liczba wszystkich wyświetleń naszej strony na daną frazę w organicznych wynikach wyszukiwania - Średni CTR
CTR to procentowy udział kliknięć w wynikach wyszukiwania. Jeśli CTR wynosi 1% oznacza to nic innego jak to, że dla danej frazy na 100 wyświetleń w wynikach wyszukiwania tylko 1 raz ktoś odwiedził Twoją stronę. Ile powinien wynosić CTR ? Jak najwięcej! A jedyną drogą do tego jest podniesienie widoczności. - Średnia pozycja
Jest to średnia pozycja na jakiej pojawiała się Twoja strona w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Warto tutaj prześledzić wykres, jak zmieniały się pozycje na daną frazę w kolejnych dniach. Tendencja wzrostowa świadczy o tym, że nasza strona coraz lepiej pozycjonuje się na daną frazę.
Powyższy opis to oczywiście tylko promil możliwości wykorzystania GSC. Chciałem tutaj jedynie pokazać Ci, jak w łatwy sposób możesz sam sprawdzić aktualną sytuację swojej strony. Polecam Ci ‘zaprzyjaźnienie się’ z GSC i poznanie wszystkich jego możliwości. Google Search Console to potężne narzędzie do monitorowania efektów pozycjonowania strony internetowej.
1 Comment
Luke
10 Kwi 2020 - 9:04 amZainstalowałem sobie Google Search Console, ale na wykresach wszędzie mam 0, żadnych danych, czy możliwe że coś zrobiłem źle ?