To chyba podstawowe pytanie, jakie zadaje sobie każdy, kto myśli o stworzeniu swojej strony www. Tworzenie stron internetowych to bardzo szerokie pojęcie i niestety nie istnieje jeden uniwersalny cennik, jednak w tym artykule postaram się wskazać widełki oraz elementy, które bezpośrednio wpływają na koszt utworzenia strony internetowej.
Strona internetowa za darmo!
Jasne, że można! W sieci dostępna jest niezliczona ilość generatorów stron internetowych, które w prosty sposób, najczęściej za pomocą kreatorów typu drag&drop umożliwiają budowanie stron internetowych. Jednak umówmy się, w dzisiejszych czasach nic nie jest za darmo, a jeśli nawet na początku coś wydaje się darmowe, lub tanie to w perspektywie czasu szybko okaże się, że jest odwrotnie – zgodnie z przysłowiem „Mądry Polak po szkodzie”.
Niewątpliwą zaletą takich kreatorów jest relatywnie szybkie i tanie stworzenie strony internetowej – przeważnie dostawcy takich usług pobierają miesięczną opłatę abonamentową za korzystanie z ich platformy do tworzenia stron. W mojej opinii lista zalet takiego rozwiązania w tym momencie się kończy
Podstawowe wady rozwiązania typu SAAS
- Ograniczenia funkcjonalności – na pierwszy rzut oka narzędzia typu SAAS oferują dużo funkcjonalności, niestety ograniczeń mają jeszcze więcej. Nie mając bezpośredniego dostępu do kodu strony wielu rzeczy po prostu nie jesteśmy w stanie wdrożyć. A jeśli nawet istnieje możliwość integracji z dodatkowymi narzędziami czy wprowadzenia indywidualnych wdrożeń wiążę się to z dodatkowymi kosztami.
- Optymalizacja kodu – nie mając dostępu do kodu strony tylko w ograniczonym stopniu jesteśmy w stanie zoptymalizować stronę pod kątek wyszukiwarek (np. Google) Na starcie nie jesteśmy w stanie podjąć uczciwej walki o wysokie pozycje w Google ze stronami tworzonymi w tradycyjny sposób, gdzie jesteśmy w stanie w 100% zmienić każdy element
- Platformy typu SAAS obsługują można powiedzieć w sposób hurtowy dziesiątki tysięcy stron, więc w przypadku poważnego problemu czy awarii naszej strony wielokrotnie kontakt z suportem jest ograniczony lub czas reakcji trwa bardzo długo (i najczęściej kosztuje)
Podsumowując, generatory stron to dobre rozwiązanie dla stron-wizytówek, gdzie chcecie zamieścić minimum informacji i zbyt często nic na stronie nie zmieniać oraz kiedy nie jest Waszym priorytetem, aby ktoś znalazł Waszą ofertę w organicznych wynikach wyszukiwania. Ale umówmy się, takie strony w dzisiejszych czasach nie mają sensu.
Tworzenie strony internetowej – koszty stałe
Zanim przejdziemy do kosztów tworzenia strony internetowej (kodowanie, tworzenia grafiki etc.) musisz wiedzieć, że utrzymanie strony wiąże się ze stałymi kosztami, niezależnie od tego jaki sposób tworzenia wybierzesz.
Domena internetowa
Każda strona posiada domenę – adres typu https://mojastrona.pl Jak zapewne wiesz domeny mogą mieć różne rozszerzenia, *.com, *.gov jednak polskie strony najczęściej korzystają z rozszerzenia .pl
Kupując domenę dla naszej strony płacimy za nią opłatę roczną. Na polskim rynku istnieje wielu dostawców domen, gdzie roczny koszt utrzymania domeny oscyluje pomiędzy 60-120 zł netto. Przeważnie u wszystkich dostawców pierwszy rok otrzymujemy gratis lub za przysłowiową złótówkę.
Hosting
Hosting, to serwer na którym znajduje się nasza strona. Istnieje wiele typów hostingu i w zależności jaki cel ma spełniać nasza strona istotne jest wybranie odpowiedniego hostingu. Podstawowe rodzaje to:
- Hosting współdzielony – najtańsze rozwiązanie (od 50 zł rocznie)
- VPS (od 100 zł rocznie)
- Serwer dedykowany (najdroższe rozwiązanie, dedykowana dla dużych serwisów, z potężnym ruchem, koszt to od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie)
Ile kosztuje stworzenie strony internetowej
Ok. wstęp mamy za sobą 🙂 możemy przejść do konkretów, czyli ile kosztuje stworzenie strony internetowej. Jak się domyślasz zależy to od wielkości i możliwych funkcjonalności, ale strony internetowe podzieliłbym na 4 podstawowe rodzaje a koszt ich stworzenia rozkłada się jak w tabeli poniżej:
Typ strony | Opis | Koszt | Od czego zależy koszt |
Wizytówka | Statycza strona HTML, brak systemu CMS – możliwości prostej edycji treści na stronie, brak elementów dynamicznych na stronie | 300-800 zł | Ilość podstron, zdjęć i grafik, jakość dostarczonych materiałów |
Strona firmowa CMS Standard | Strona oparta na systemie CMS, proste i intuicyjne zarządzeni treścią na stronie, dostosowanie do urządzeń mobilnych (RWD) | 1000-2000 zł | Ilość podstron, szablonów widoków, funkcjonalności |
Strona firmowa CMS PRO | Strona oparta na systemie CMS, proste i intuicyjne zarządzeni treścią na stronie, dostosowanie do urządzeń mobilnych (RWD), Optymalizacja pod kątem SEO, Indywidualny projekt graficzny | 1500-10000 zł | j.w. |
Sklep internetowy | Strona oparta na systemie CMS, proste i intuicyjne zarządzeni treścią na stronie, dostosowanie do urządzeń mobilnych (RWD), Optymalizacja pod kątem SEO, Indywidualny projekt graficzny | 2000-20000 zł | Technologia (wdrożenie usługi SAAS czy sklep dedykowany), ilość integracji (płatności online, kurierzy, porzucone koszyki, narzędzia marketingowe, etc.), ilość widoków – projekt graficzny, integracja z magazynem fizycznym, hurtowniami |
Administracja i opieka nad stroną
Na koniec chciałbym poruszyć jeszcze jedną istotną a często pomijaną kwestię – administrację strony.
Wyobraź sobie sytuację; strona stworzona, serwer i domena skonfigurowane, wszystko działa. Czy tutaj kończy się współpraca z firmą tworzącą stronę www ? W większości przypadków tak, jednak bardzo często kończy się to katastrofą.
Musisz wziąć pod uwagę, że każdego dnia miliony botów próbuje zhackować automatycznie strony internetowe – często się to udaje. Nie ma systemu, który w 100% jest szczelny na ataki hakerskie i włamania. Tylko systematyczne aktualizacje zabezpieczeń serwera, silnika strony, wtyczek, analizowanie logów serwera i tworzenie kopii bezpieczeństwa może uchronić stronę przed włamaniami.
Jeśli strona padnie ofiarą ataku to pomijając nieprzyjemności, jakie mogą Cię spotkać (najczęściej strony padają ofiarą ataków aby linkować do stron o tematyce hazardu, czy porno) scenariusz taki przeważnie kończy się karą ręczną od googla co wiąże się z tym, że strona ‚wypada’ z wyników wyszukiwania. Odbudowanie zaufania w oczach Google może zająć nawet kilkanaście miesięcy zanim Twoja strona wróci do gry w SERPach (SERP – organiczne wyniki wyszukiwania). Oprócz tego, jeśli właściciel strony zbyt późno zorientuje się, że padł ofiarą cyberataku, nie mając kopii bezpieczeństwa strony może się okazać, że czyszczenie strony okaże się trudniejsze i mniej opłacalne niż stworzenie strony od podstaw.